DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Türkiye'de Sosyolojik Çalışmalar
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SOC 250
Güz/Bahar
3
0
3
6
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencileri sosyolojik düşüncenin ve araştırma geleneğinin Türkiye’ye özgü temel özellikleri ile tanıştırmaktır. Dersin hedefi sosyoloji alanındaki kavramsal katkıları dahil belli başlı sosyolojik kişilikleri sunmaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • • Türkiye’de sosyoloji tarihinine özgü temel kavramları açıklayabileceklerdir.
  • • Farklı araştırma projelerinde sosyolojik olgularla kavramsal çerçeveleri analiz edebileceklerdir.
  • • Farklı tarihsel dönemlerde yapılan sosyolojik çalışmaları bir bağlama oturtabileceklerdir.
  • • Doğrudan ve nesnel olarak elde ettikleri sosyolojik verileri sentezleyebileceklerdir.
  • • Sosyoloji projelerini değerlendirerek ve yorumlayarak kendi fikirlerini ve düşüncelerini ifade edebileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders modernleşme, toplumsal yapı çalışmaları, toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf, kentleşme gibi olguları inceleyen farklı çalışmalara atıfta bulunarak Türkiye'de sosyoloji tarihini ele alma olanağı olarak tanımlanmıştır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Avrupa'da Sosyoloji ve Sosyolojik Düşüncenin Oluşumu
3 Geç Osmanlı'da Sosyolojik ve Siyasal Düşünceler Eric Zürcher, “Imperial Twilight” In Young Turk Legacy and Nation Building, pp. 57-157
4 Örgütsel Yapının Tarihi: Dernekler (1) Kaliber, A. (2014). Europeanization in Turkey: in search of a new paradigm of modernization. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 16(1), 30-46. (2) Çelebi, N. (2002). Sociology associations in Turkey: continuity behind discontinuity. International sociology, 17(2), 253-267.
5 Modern Türkiye'nin Oluşumu ve Sosyolojinin Kurumsallaşmsı Gökalp, Z. (1976). “Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak”. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Parla, Taha. 2009. Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye’de Korporatizm. Deniz Yayınları, pp.35- 131 Berkes, Niyazi. 1936. “Sociology in Turkey”. Journal of American Sociology
6 Türkiye'de Modernizm ve Kentleşme (Ziya Gökalp) Kıray, M. (ed) 1991. Structural Changes in Turkish Society. Indiana University Turkish Studies Kıray. M. 1998. Kentleşme Yazıları (Selected chapters)
7 Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar (Mümtaz Turhan) Başak, Suna. 2005. “Türk Sosyolojisinde Yapı Araştırmaları” Bilig
8 Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar II (Mübeccel Kıray) Suavi Aydın “Osmanlı Sosyal Tarihi Çalışmalarının Sosyolojik Eleştirisi”. TALİD, 2008.
9 Ara sınav
10 Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar III (Çağlar Keyder) Kandiyoti, D. 2013. Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler. İletişim Yayınları.
11 Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar IV (Deniz Kandiyoti) Halil I. Tas & Dale R. Lightfoot “Gecekondu Settlements in Turkey: Rural—Urban Migration in the Developing European Periphery” Tahire Erman 2001 “Representations of Rural Migrants in the Academic Discourse” Urban Studies.
12 Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar V (Şerif Mardin) Kandiyoti, D. 2012. “The travails of the secular: puzzle and paradox in Turkey”, Economy and Society, 41:4, 513-531
13 Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar VI (Nilüfer Göle) Fikret Adaman and Deniz Yukseker. 2008. “Editors' introduction: Special issue on poverty and social exclusion in Turkey” New Perspectives on Turkey. Pearce, Susan. 2012 “The “Turkish Model” of Sociology”
14 Dönemin Gözden Geçirilmesi
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final
Ders Kitabı
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
3
45
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
22
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
27
Final Sınavı
1
38
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur.

X
2

Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur.

3

Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur.

X
4

Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur.

5

Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur.

X
6

Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur.

X
7

Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur.

8

Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur.

9

Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur.

10

Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur.

11

Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1).

12

İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.

13

İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest