Dersin Adı | Türkiye'de Sosyolojik Çalışmalar |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 250 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencileri sosyolojik düşüncenin ve araştırma geleneğinin Türkiye’ye özgü temel özellikleri ile tanıştırmaktır. Dersin hedefi sosyoloji alanındaki kavramsal katkıları dahil belli başlı sosyolojik kişilikleri sunmaktır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders modernleşme, toplumsal yapı çalışmaları, toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf, kentleşme gibi olguları inceleyen farklı çalışmalara atıfta bulunarak Türkiye'de sosyoloji tarihini ele alma olanağı olarak tanımlanmıştır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Avrupa'da Sosyoloji ve Sosyolojik Düşüncenin Oluşumu | |
3 | Geç Osmanlı'da Sosyolojik ve Siyasal Düşünceler | Eric Zürcher, “Imperial Twilight” In Young Turk Legacy and Nation Building, pp. 57-157 |
4 | Örgütsel Yapının Tarihi: Dernekler | (1) Kaliber, A. (2014). Europeanization in Turkey: in search of a new paradigm of modernization. Journal of Balkan and Near Eastern Studies, 16(1), 30-46. (2) Çelebi, N. (2002). Sociology associations in Turkey: continuity behind discontinuity. International sociology, 17(2), 253-267. |
5 | Modern Türkiye'nin Oluşumu ve Sosyolojinin Kurumsallaşmsı | Gökalp, Z. (1976). “Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak”. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Parla, Taha. 2009. Ziya Gökalp, Kemalizm ve Türkiye’de Korporatizm. Deniz Yayınları, pp.35- 131 Berkes, Niyazi. 1936. “Sociology in Turkey”. Journal of American Sociology |
6 | Türkiye'de Modernizm ve Kentleşme (Ziya Gökalp) | Kıray, M. (ed) 1991. Structural Changes in Turkish Society. Indiana University Turkish Studies Kıray. M. 1998. Kentleşme Yazıları (Selected chapters) |
7 | Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar (Mümtaz Turhan) | Başak, Suna. 2005. “Türk Sosyolojisinde Yapı Araştırmaları” Bilig |
8 | Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar II (Mübeccel Kıray) | Suavi Aydın “Osmanlı Sosyal Tarihi Çalışmalarının Sosyolojik Eleştirisi”. TALİD, 2008. |
9 | Ara sınav | |
10 | Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar III (Çağlar Keyder) | Kandiyoti, D. 2013. Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler. İletişim Yayınları. |
11 | Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar IV (Deniz Kandiyoti) | Halil I. Tas & Dale R. Lightfoot “Gecekondu Settlements in Turkey: Rural—Urban Migration in the Developing European Periphery” Tahire Erman 2001 “Representations of Rural Migrants in the Academic Discourse” Urban Studies. |
12 | Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar V (Şerif Mardin) | Kandiyoti, D. 2012. “The travails of the secular: puzzle and paradox in Turkey”, Economy and Society, 41:4, 513-531 |
13 | Türk Sosyolojisinde Temalar ve Tartışmalar VI (Nilüfer Göle) | Fikret Adaman and Deniz Yukseker. 2008. “Editors' introduction: Special issue on poverty and social exclusion in Turkey” New Perspectives on Turkey. Pearce, Susan. 2012 “The “Turkish Model” of Sociology” |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 20 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 22 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 27 | |
Final Sınavı | 1 | 38 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest